Verpakkingsmateriaal voor de ecommerce
Verpakkingsmateriaal voor de ecommerce
Om de bestellingen van je webwinkel uit te kunnen leveren heb je verpakkingsmateriaal nodig. Denk aan de verzenddoos, maar ook aan opvulmateriaal om het product niet te laten schuiven in de doos, aan het plakband om de doos mee dicht te maken of zelfs aan folie om een pallet die je aan de pakketdienst meegeeft mee te verzegelen.
Verpakkingsmateriaal lijkt op het eerste gezicht vrij simpel. Het moet ervoor zorgen dat je producten onbeschadigd aankomen bij de klant. Toch zijn er veel verschillen. Qua stevigheid bijvoorbeeld, want wat gebeurt er met jouw verzenddoos als deze natregent of valt? En naast de primaire taak om een product onbeschadigd te houden, kan verpakkingsmateriaal nog enkele andere taken dienen. Denk aan de marketing, duurzaamheid en de logistiek van je webwinkel.
Het verpakkingsmateriaal dat je nodig hebt bij bestellingen valt onder de kosten van je magazijn.
Waar moeten ecommerce-verpakkingen aan voldoen?
Voor de ecommerce moet de verpakking moet betaalbaar en handelbaar zijn, anders had je de bestelling net zo goed niet kunnen hebben. Verpakkingsmateriaal kent veel prijsverschillen. De grotere leveranciers kunnen de beste prijzen regelen, maar daarvoor moet je soms wel enorme volumes afnemen. Dan is het vaak wel belangrijk dat je grotere aantallen kunt inkopen.
Soms kan het dus helpen om samen in te kopen met een bevriende mede-webwinkelier, of gelijk voor een langere periode verpakkingsmateriaal in te slaan. Ook kan het geen kwaad tarieven van verschillende aanbieders te vergelijken. Daarnaast bieden kleine spelers soms wat meer maatwerk. Zoals op het gebied van bedrukking of duurzaamheid.
De werkelijke logistieke kosten liggen vaak in de verzending zelf. Een verzenddoos is zelf bijvoorbeeld zelf niet zo duur, maar zorgt wel voor een hoger tarief bij een vervoerder dan bijvoorbeeld een brievenbuspakket of bubbeltjesenvelop. Die kunnen namelijk door de brievenbus en dat scheelt ruimte en geld. Het nadeel van deze oplossingen is wel dat je vaak geen standaard track & trace-codes hebt en brievenbuspost ook niet standaard is verzekerd. Meerdere verzendverpakkingen kunnen daarmee dus zorgen voor lagere logistieke kosten van de webwinkel!
Binnen de ecommerce is de verpakking van bestellingen enorm belangrijk!
Veilige verpakking voor webshops
De primaire taak van de verpakking is dat het product veilig en onbeschadigd aankomt bij je klant. Daarbij kun je dus denken aan een stevige verzenddoos, die goed is dichtgeplakt en zelfs geschikt is voor een eventuele retour. Daarnaast wil je niet dat je product beschadigd raakt bij het vallen van de doos. Dus goed opvulmateriaal of beter nog, een goed sluitende verpakking, is belangrijk.
Maar wat nu als de doos wordt gestolen? Er bestaat zelfs verpakkingsmateriaal waarin speciale radiosignalen zijn verwerkt. Meestal werkt dit alleen op korte afstand en zal een gestolen pakket dus niet via dit signaal kunnen worden teruggevonden, zoals bij auto’s bijvoorbeeld mogelijk is. Maar het is wel te zien tot wanneer de signalen dan zijn opgepikt. Is hij wel in de bus beland van de bezorger, maar nooit geleverd? Dan heeft de bezorger mogelijk de doos verkeerd geleverd of over het hoofd gezien!
Verpakking helpt webwinkel bij de marketing
Een webwinkel die een kleurloze verpakking hanteert scoort daarmee geen punten bij de consument, met als gevolg dat steeds meer bedrijven zich verdiepen in de mogelijkheden van de verzendverpakkingen. Als je iets verkoopt in je webwinkel is de verzenddoos het eerste dat je klant in zijn handen krijgt van de bezorger. De doos moet natuurlijk stevig en schoon zijn zodat je gelijk een goede indruk maakt. Maar zou die eerste indruk niet nog beter zijn als de verpakking er al uitziet als een cadeautje op zich?
Webwinkels als Zalando, Coolblue of Bol.com hebben de verzenddoos daarom helemaal in hun eigen huisstijl laten maken. Hierbij wordt niet alleen de buitenkant van de verpakking onder handen genomen, ook de mogelijkheden van de binnenzijde worden benut.
Zo kiest Bijenkorf ervoor om zowel de binnen- als de buitenzijde van de doos te voorzien van de kenmerkende gele tint. Ook ICI Paris maakt gebruik van een chique binnenkant. Al houdt deze speler de buitenkant van de doos bewust neutraal om diefstal tegen te gaan.
Ook de binnenkant van de verpakking biedt marketingkansen! De verzenddoos geeft weliswaar de eerste indruk, maar als je de verpakking openmaakt wil je het liefst dat ook dát als een cadeautje aanvoelt. Dus ook over wat er in de doos zit, zoals opvulmateriaal, folders of zelfs het tape waarmee je de doos dichtplakt, mag vanuit het marketingoogpunt best nagedacht worden!
Duurzaamheid: afbreekbaar materiaal en niet meer dan nodig is
Niet alleen inspiratieloze verpakkingen kunnen rekenen op weinig sympathie van de klant, ook te grote verpakkingen en overdadig gebruik van opvulmateriaal zorgen voor de nodige irritaties. Iedereen is het erover eens dat duurzaamheid belangrijk is bij verpakkingsmateriaal.
Dat scheelt natuurlijk voor het milieu, maar ook voor de efficiëntie van je webshop zelf. Denk alleen al aan de ruimte die het in jouw magazijn in beslag neemt, in de bus van de pakketbezorger en de verzendkosten die ongetwijfeld stijgen als jij onnodig grote verpakkingen gebruikt, of simpelweg aan de inkoopkosten van onnodig veel materiaal. De consument vindt duurzaamheid steeds belangrijker en ook de overheid en brancheorganisaties kijken hiernaar.
Wat is jouw footprint?
Er zijn grote verschillen. Zo klinkt een inpakmachine die automatisch een verpakking om een artikel print ideaal. Je kunt de verzenddoos dan naadloos aan je product aanpassen. Of aan de ruimte van de bus, die de pakketten komt afhalen. Maar voor een kleinere webwinkel is dat wel een erg grote investering. Wel kun je kritisch kijken naar je materiaal. Zijn jouw verzenddozen gemaakt van gerecycled papier, is al jouw materiaal, inclusief labels en plakband, allemaal biologisch goed afbreekbaar en gebruik je niet meer dan nodig is?
Bron: ecommercenews.nl