Welkom. Maak een account aan voor optimaal bestelgemak.
 
Verpakkingsmateriaal voor de ecommerce

Verpakkingsmateriaal voor de ecommerce

Keren gelezen: 887

Verpakkingsmateriaal voor de ecommerce

Om de bestellingen van je webwinkel uit te kunnen leveren heb je verpakkingsmateriaal nodig. Denk aan de verzenddoos, maar ook aan opvulmateriaal om het product niet te laten schuiven in de doos, aan het plakband om de doos mee dicht te maken of zelfs aan folie om een pallet die je aan de pakketdienst meegeeft mee te verzegelen.

Verpakkingsmateriaal lijkt op het eerste gezicht vrij simpel. Het moet ervoor zorgen dat je producten onbeschadigd aankomen bij de klant. Toch zijn er veel verschillen. Qua stevigheid bijvoorbeeld, want wat gebeurt er met jouw verzenddoos als deze natregent of valt? En naast de primaire taak om een product onbeschadigd te houden, kan verpakkingsmateriaal nog enkele andere taken dienen. Denk aan de marketing, duurzaamheid en de logistiek van je webwinkel.
Het verpakkingsmateriaal dat je nodig hebt bij bestellingen valt onder de kosten van je magazijn.



Waar moeten ecommerce-verpakkingen aan voldoen?

Voor de ecommerce moet de verpakking moet betaalbaar en handelbaar zijn, anders had je de bestelling net zo goed niet kunnen hebben. Verpakkingsmateriaal kent veel prijsverschillen. De grotere leveranciers kunnen de beste prijzen regelen, maar daarvoor moet je soms wel enorme volumes afnemen. Dan is het vaak wel belangrijk dat je grotere aantallen kunt inkopen.

Soms kan het dus helpen om samen in te kopen met een bevriende mede-webwinkelier, of gelijk voor een langere periode verpakkingsmateriaal in te slaan. Ook kan het geen kwaad tarieven van verschillende aanbieders te vergelijken. Daarnaast bieden kleine spelers soms wat meer maatwerk. Zoals op het gebied van bedrukking of duurzaamheid.

De werkelijke logistieke kosten liggen vaak in de verzending zelf. Een verzenddoos is zelf bijvoorbeeld zelf niet zo duur, maar zorgt wel voor een hoger tarief bij een vervoerder dan bijvoorbeeld een brievenbuspakket of bubbeltjesenvelop. Die kunnen namelijk door de brievenbus en dat scheelt ruimte en geld. Het nadeel van deze oplossingen is wel dat je vaak geen standaard track & trace-codes hebt en brievenbuspost ook niet standaard is verzekerd. Meerdere verzendverpakkingen kunnen daarmee dus zorgen voor lagere logistieke kosten van de webwinkel!
Binnen de ecommerce is de verpakking van bestellingen enorm belangrijk!

Veilige verpakking voor webshops

De primaire taak van de verpakking is dat het product veilig en onbeschadigd aankomt bij je klant. Daarbij kun je dus denken aan een stevige verzenddoos, die goed is dichtgeplakt en zelfs geschikt is voor een eventuele retour. Daarnaast wil je niet dat je product beschadigd raakt bij het vallen van de doos. Dus goed opvulmateriaal of beter nog, een goed sluitende verpakking, is belangrijk.

Maar wat nu als de doos wordt gestolen? Er bestaat zelfs verpakkingsmateriaal waarin speciale radiosignalen zijn verwerkt. Meestal werkt dit alleen op korte afstand en zal een gestolen pakket dus niet via dit signaal kunnen worden teruggevonden, zoals bij auto’s bijvoorbeeld mogelijk is. Maar het is wel te zien tot wanneer de signalen dan zijn opgepikt. Is hij wel in de bus beland van de bezorger, maar nooit geleverd? Dan heeft de bezorger mogelijk de doos verkeerd geleverd of over het hoofd gezien!

Verpakking helpt webwinkel bij de marketing

Een webwinkel die een kleurloze verpakking hanteert scoort daarmee geen punten bij de consument, met als gevolg dat steeds meer bedrijven zich verdiepen in de mogelijkheden van de verzendverpakkingen. Als je iets verkoopt in je webwinkel is de verzenddoos het eerste dat je klant in zijn handen krijgt van de bezorger. De doos moet natuurlijk stevig en schoon zijn zodat je gelijk een goede indruk maakt. Maar zou die eerste indruk niet nog beter zijn als de verpakking er al uitziet als een cadeautje op zich?

Webwinkels als Zalando, Coolblue of Bol.com hebben de verzenddoos daarom helemaal in hun eigen huisstijl laten maken. Hierbij wordt niet alleen de buitenkant van de verpakking onder handen genomen, ook de mogelijkheden van de binnenzijde worden benut.
Zo kiest Bijenkorf ervoor om zowel de binnen- als de buitenzijde van de doos te voorzien van de kenmerkende gele tint. Ook ICI Paris maakt gebruik van een chique binnenkant. Al houdt deze speler de buitenkant van de doos bewust neutraal om diefstal tegen te gaan.

Ook de binnenkant van de verpakking biedt marketingkansen! De verzenddoos geeft weliswaar de eerste indruk, maar als je de verpakking openmaakt wil je het liefst dat ook dát als een cadeautje aanvoelt. Dus ook over wat er in de doos zit, zoals opvulmateriaal, folders of zelfs het tape waarmee je de doos dichtplakt, mag vanuit het marketingoogpunt best nagedacht worden!

Duurzaamheid: afbreekbaar materiaal en niet meer dan nodig is

Niet alleen inspiratieloze verpakkingen kunnen rekenen op weinig sympathie van de klant, ook te grote verpakkingen en overdadig gebruik van opvulmateriaal zorgen voor de nodige irritaties. Iedereen is het erover eens dat duurzaamheid belangrijk is bij verpakkingsmateriaal.

Dat scheelt natuurlijk voor het milieu, maar ook voor de efficiëntie van je webshop zelf. Denk alleen al aan de ruimte die het in jouw magazijn in beslag neemt, in de bus van de pakketbezorger en de verzendkosten die ongetwijfeld stijgen als jij onnodig grote verpakkingen gebruikt, of simpelweg aan de inkoopkosten van onnodig veel materiaal. De consument vindt duurzaamheid steeds belangrijker en ook de overheid en brancheorganisaties kijken hiernaar.

Wat is jouw footprint?

Er zijn grote verschillen. Zo klinkt een inpakmachine die automatisch een verpakking om een artikel print ideaal. Je kunt de verzenddoos dan naadloos aan je product aanpassen. Of aan de ruimte van de bus, die de pakketten komt afhalen. Maar voor een kleinere webwinkel is dat wel een erg grote investering. Wel kun je kritisch kijken naar je materiaal. Zijn jouw verzenddozen gemaakt van gerecycled papier, is al jouw materiaal, inclusief labels en plakband, allemaal biologisch goed afbreekbaar en gebruik je niet meer dan nodig is?

Bron: ecommercenews.nl

Gerelateerde producten

Luchtkussenenveloppen TAP F 220x340mm, wit, doos met 100 st.

Luchtkussenenveloppen of wel noppenfolie-enveloppen zijn een bijzonder geschikt en vooral goedkoop middel om kleine goederen of drukwerk veilig te verzenden. U kunt de luchtkussenenveloppen zeer snel vullen dankzij de extra gladde noppenfolie aan de binnenzijde. Het sluiten gebeurt met de handige, geïntegreerde plakstrip. Deze luchtkussenenveloppen zijn, ondanks de stevige kwaliteit, ultra-licht van gewicht. Het sterke papier aan de buitenzijde heeft een FSC-keurmerk. Het is dus gemaakt van materiaal uit duurzaam beheerde bossen.11 maten luchtkussenenveloppenOm uw postverzendingen zo makkelijk mogelijk te maken zijn de luchtkussenenveloppen leverbaar in maar liefst 11 verschillende maten. De meeste daarvan zijn optimaal voor de standaard DIN-maten, van A6, A5, A4 en A3.Lage prijzenOmdat wij groot inkopen kunnen we als groothandel ook weer lage prijzen aanbieden aan onze klanten. Het meeste geld kunt u uiteraard besparen wanneer u gebruik maakt van de staffelprijzen of palletprijs (hoogste staffelaantal)...

Bestellen
Documenthoesjes BIO C5 228x165mm , 1000 stuks

Documenthoesjes voor A5 inhoud (=helft A4). Voorzien van een 4-talige internationale opdruk in de kleur groen. Vervaardigd van gloorvrij gebleekt, wit Kraft-papier met een verrassend hoge scheurweerstand. De hoesjes zijn netjes verpakt in een kartonnen doos per 1000 stuks. Goede bescherming van uw documentenDe documenthoesjes (paklijst-enveloppen) BIO zijn vervaardigd van 2 papierdelen die aan de zijkanten geseald zijn. Via de achterzijde kunt u de documenten er zo inschuiven via de slit. De achterzijde is uiteraard permanent zelfklevend zodat deze gemakkelijk op een doos, palet of andere verpakking geplakt kan worden. Het witte papier is aan de voorzijde semi-transparant (half doorzichtig) en verrassend sterk waardoor het een goede bescherming biedt voor allerlei begeleidende papieren documenten. Dit is een goede methode om paklijsten, douanepapieren, facturen, etc netjes op de verzendverpakking, doos of pallet mee te zenden. handig toch?4-talige opdruk voor internationaal transportDe groene opdruk bevat in een kader de volgende teksten: "Packing list", "Contiene documentación", "Lieferschein-Rechnung" en "Documenten bijgevoegd". Vier verschillende talen dus voor internationale verzending. Verder is het voorzien van het recycle -logo met tekst "gemaakt van papier" , ook weer in de 4 belangrijkste talen. Beter recyclebaar, geen plasticVoor recycling kan de paklijstenvelop gewoon op de doos blijven. Het is immers geen plastic maar gemaakt van alleen papier. U bent dus weer een stap verder in duurzaam verpakken! De voordelen van deze paklijstenveloppen:Recyclebaar bij het oud papier, milieuvriendelijkVoor pakbonnen, vrachtbrieven, facturen, etc.Handig in gebruikLeverbaar in 2 maten (C6 + A5) uit voorraadAndere maten / opdruk op aanvraagGunstige prijzenLaagste prijs papieren documenthoesjesOm de laagste prijs te betalen voor documenthoesjes / paklijstenveloppen en andere de meeste andere verpakkingsmaterialen kunt u gebruik maken van staffelkortingen of een palletprijs. Natuurlijk is het ook mogelijk om een persoonlijke offerte op te vragen bij onze klantenservice.Bekijk hier de overige documenthoesjes...

Bestellen
ActivaPaperBox Milieuvriendelijk Opvulpapier 250m

Hoe “groen” wilt u het hebben? Met deze handige ActivaPaper dispenserdoos heeft u een milieuvriendelijk en doeltreffend materiaal om snel en veilig glaswerk, keramiek, potjes, etc. te beschermen in een verzenddoos. U maakt handmatig proppen van het papier en beschermd zo de de meest breekbare producten met de zachte proppen. U kunt ook het product zelf omwikkelen. In de  Activa Paper Box bevindt zich een papierrol van 250 meter gerecycled 80 grs. papier met een hoge opdikkendheid en dus beschermende eigenschappen. Eén doos weegt 8 kg.Geen machine nodig, past op iedere werkplek!Omdat u het papier met de hand scheurt heeft u geen snij-apparatuur nodig of afrolapparaat nodig. U plaats de box eenvoudig op of naast de inpaktafel. Het totaalvolume van de Activa Paper Box is 1.5 m3. Dit staat ongeveer gelijk aan 2 a 3 grote zakken met opvulchips. Het 100% gerecyclede papier wordt vervaardigd in Duitsland. De  Activa Paper Box is voornamelijk bedoeld voor kleinere webwinkels maar ook fulfilment bedrijven, herverpakkers en productiebedrijven kunnen ongetwijfeld voordeel halen uit deze mooie verpakkingsoplossing...

Bestellen

Gerelateerde berichten

Schrijf commentaar

gtag('config', 'UA-72653336-1'); gtag('config', 'AW-868414946');